Bezoek Friese boer van der Ploeg - Reisverslag uit Clovis, Verenigde Staten van Sjouke en Geartsje - WaarBenJij.nu Bezoek Friese boer van der Ploeg - Reisverslag uit Clovis, Verenigde Staten van Sjouke en Geartsje - WaarBenJij.nu

Bezoek Friese boer van der Ploeg

Door: Sjouke

Blijf op de hoogte en volg Sjouke en Geartsje

30 November 2016 | Verenigde Staten, Clovis

Woensdag
Via Bart van Ruiten, vroeger uit Wommels, konden we een kijkje nemen bij een Friese boer net aan de andere kant van het dorp. Dus dat gedaan, wat een bedrijf en wat een ruimte! Zover je kan zien velden met wintertarwe, katoen, en nog wat andere gewassen. De man melkt hier zo' 1800 koeien, 3 keer per dag. De gemiddelde productie ligt op 36 ltr.! 20 Mexicanen doen het werk hier, de boer zelf stuurt alles aan. Er wordt veel aandacht besteed aan het voeren en de samenstelling ervan. Er moet veel ingekocht worden, dus als iets goedkoper kan, dan zijn ze er direct bij. Zijn zoon Jeroen heeft er een klein mechanisatie bedrijf bij. Verder nog wat loonwerk en ze maken yoghurt van hun eigen melk. Erg interessant hoe hier geboerd wordt, vierkante velden van 240 hectare elk. Makkelijk te bewerken dus met grote machines. Alles is hier groter en makkelijker, minder wetgeving dus je bent veel vrijer in het ondernemen. Hierna kregen we de tip om langs de grens van New Mexico en Texas te rijden naar het zuiden. Daar is een bedrijf dat kalver opfok doet. Maar liefst 65.000 hokjes in lange rijen! Zo ver je kan zien staan de eenling hokjes in rij, zo'n 30 rijen naast elkaar. Deze worden gevoerd en verzorgd door ook weer Mexicanen. Hierna wat geluncht op een afgelegen plek. En weer verder. Onderweg kwamen we een picknick area tegen, hier hebben we gegeten en gegokt dat we hier wel konden slapen. En dat ging goed!